Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 24 april 2021

2009 Olivier Horiot 5 Sens

(arbanne, pinot meunier, pinot noir, pinot blanc, chardonnay)

 

26 november 2020 (hemma)

 


 

Olivier Horiots 5 Sens görs på en blandning av arbanne, pinot meunier, pinot noir, pinot blanc och chardonnay. Eller för att sammanfatta det hela med producentens egna ord: Fem druvor, fem växtplatser, fem fat, fem element (inkl själ) och en årgång! Druvorna skördades den 22 september 2009 och vinet buteljerades den 24 juli 2010 efter tio månader på fat. Flaskan degorgerades därefter den 1 augusti 2013 utan dosage. Totalt gjordes det 1466 flaskor av denna champagne. Detta är nr 959 och den köpte jag i butiken Skål (Pétillant) i Köpenhamn i november 2016. Aktuell årgång idag är 2014.

 


 

Det här är en mycket, mycket bra champagne med underbar Selosselik doft. Det som drar ner betyget en aning är att den känns relativt kort. Flaskan dricks över två dagar.

 

Doft: Utvecklad, komplex, parfymerad, bärig, kryddig, något jordig och härligt oxiderad doft med tydlig sälta. Klart Selosselik! Inslag av tvål, kolasnören, hyacint, ek, björnbär, jordgubbar, pinjenötter, lakrits och en aning krut. Kruttonerna är tydligare dag två.

 

Smak: Utvecklad, bärig, mycket torr och frisk smak med viss sälta. Björnbär och andra mörka bär samsas med smultron och en ton av torr citrus. Härlig koncentration, bra syra och fin balans. Något kort. På andra dagen dyker det även upp lite lakrits, men helhetsintrycket är klart svagare då.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Jag har tidigare druckit årgång 2008 av den här champagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar