Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 5 mars 2021

2005 Cuvée Louise

(65 % chardonnay, 35 % pinot noir?)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Cuvée Louise-provningen fortsätter och det här är ännu en årgång som inte hunnit släppas. Och det är ännu en champagne som är alldeles för ung i dagsläget. Den känns dock klart lovande, sina gröna och kartiga toner till trots!

 

Jag har ingen uppgift om dosage, men känslan säger helt klart att den är extra brut.

 

Doft: Ung och något fruktig doft med tydligt gröna toner och viss sälta. Inslag av gröna äpplen, krita, citrus, gröna hasselnötter, honung och te.

 

Smak: Ung, frisk, något fruktig, mycket torr och relativt stram. Gröna äpplen och torr citrus. Hög syra.

 

Betyg idag: 85(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar