Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 6 mars 2021

2004 Cuvée Louise Brut Nature

(65 % chardonnay, 35 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


Från och med den här årgången har Pommery lanserat en Brut Nature-utgåva parallellt med den vanliga Cuvée Louise. Utöver avsaknad av dosage utmärker den sig med en elegant och mycket välkomponerad genomskinlig etikett som kontrasterar fint mot den ganska trista originaletiketten i vitt, som fortfarande är den som gäller för systervinet.

 

Precis som de övriga champagnerna i den här flighten: Ung, men klart lovande!

 

Doft: Diskret, något fruktig och lite gräddig doft med viss sälta. Inslag av ostronskal, glass, gul frukt och citrus.

 

Smak: Något fruktig, frisk och mycket torr; elegant och tydligt stram. Gröna äpplen och torr citrus. Hög syra.

 

Betyg idag: 84(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar