Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 mars 2021

2003 Cuvée Louise

(65 % chardonnay, 35 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Den stora Cuvée Louise-provningen fortsätter med den femte flighten. Här dricker vi årgångarna 2003, 2002, 2000 och 1999 och nu blir det champagner som samtliga befinner sig i en bra, eller till och med perfekt, drickfas! Jag presenterar dem i omvänd kronologisk ordning även om de inte serveras så i praktiken.

 

Det här är en mycket bra champagne, men samtidigt svagast i flighten. Den är bredare – i brist på ett bättre ord – och inte lika elegant som de övriga. En ganska uppenbar 2003:a! Under alla omständigheter presterar den klart bättre än 2003 Rosé, som vi drack i en tidigare flight.

 

Doft: Nötig, kryddig och utvecklad doft med rostade toner. Inslag av gul frukt, salted caramel och honung.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr. Gula äpplen, citrus och vit persika. Mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar