Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 mars 2021

1985 Cuvée Louise

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Trots att 35 år har passerat sedan skörden fortsätter årgången 1985 att imponera. Det här är en fantastisk champagne, men likväl är den bara näst bäst i den här flighten!

 

Doft: Mogen och nötig doft med inslag av mogen citrus, marsipan, mörk choklad, torkad frukt och aprikos.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, nötig och torr med en angenämt bitter ton. Bokna äpplen och apelsinmarmelad med lite mjölkchoklad. Fin intensitet. Lång, aningen bitter och äpplig eftersmak.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2005-2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar