Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 mars 2021

1982 Cuvée Louise

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Den åttonde flighten i den stora Cuvée Louise-provningen fortsätter. Champagnerna serveras halvblint och medan jag gissar rätt på 1987 och 1985 blandar jag ihop den här 82:an och 81:an. Den är mycket, mycket bra (men inte fantastisk) och jag upplever den som äldst av flightens fyra viner – därför känns det logiskt att gissa på 1981. Men när faskan väl avtäcks står det 1982 på etiketten…

 

Doft: Mogen, fruktig, nötig och parfymerad doft med oxiderade toner. Lite all over the place! Inslag av calvados, mandelmassa, honung, kaffe och mynta.

 

Smak: Mogen, fruktig och torr smak av främst bokna äpplen och honung. Fin intensitet, men har helt klart passerat sina bästa dagar.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2002-2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar