Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 17 februari 2021

Laherte Frères Extra-Brut Ultradition Edition Spéciale 125 ans

(60 % pinot meunier, 30 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

 

4 oktober 2020 (hemma)

 


 

I Lahertes årgångslösa Ultradition-serie ingår Brut, Rosé, Blanc de Blancs och periodvis även Extra-Brut. Den här extra brut-varianten gavs ut 2014 för att högtidlighålla producentens 125-årsjubileum.

 

Den meunier-dominerade champagnen bygger på druvor från två årgångar och den här utgåvan är baserad på 2011 och 2010. Flaskan blev degorgerad i januari 2014 med en dosage på 4,5 g/l. Jag köpte den vid ett besök hos Aurélien Laherte i oktober 2014.

 

Det här är en mycket trevlig champagne, men den når inte riktigt upp till samma nivå som mina tidigare bekantskaper i serien.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och nötig doft med viss fatkaraktär. Inslag av gula äpplen, krita, gul persika, blåbär, hasselnötter och kex.

 

Smak: Utvecklad, mycket frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Röda äpplen och körsbär dominerar till en början och senare dyker det även upp lite grapefrukt. Lång och torr eftersmak med inslag av cola och blåbär.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

 

Mina tidigare intryck av Ultradition-serien (med länkar till resp inlägg):

Brut: 85 (2015-12-26)

Brut Nature: 85 (2020-08-06)

Rosé: 85 (2019-09-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar