Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 22 februari 2021

2003 Cuvée Louise Rosé

(ca 60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Rent objektivt är det här det här ett mycket bra vin, men det är flightens och faktiskt hela provningens svagaste champagne. En av provningsdeltagarna uppfattar den som trött, men min känsla är snarare att den knappt hunnit vakna till liv! Den varma årgången påverkar säkert möjligheterna, men jag gissar att den bör vinna på ett par års ytterligare lagring. Alternativt mycket mer luft än vad vi hinner ge den idag.

 

Doft: Förhållandevis diskret och utan tydlig karaktär. Inslag av citrus, physalis och gult fruktgodis.

 

Smak: Reduktiv, mycket torr och relativt lätt. Röda bär och lakrits. Obalanserad och lite kort.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2022-2027

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar