Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 11 februari 2021

2002 Jacquesson Avize – Champ Caïn

(100 % chardonnay)

 

24 september 2020 (hemma)

 


 

Champ Caïn är en vingård i den östra delen av Avize. Här äger Jacquesson 1,3 hektar chardonnay i en sydsluttning som planterades 1962. Det här är den första årgången av denna vingårdschampagne och därefter har den även producerats 2004, 2005, 2008 och 2009. Champagnen är jäst på fat och ofiltrerad. Den här flaskan blev degorgerad i februari 2011 med en dosage på 2 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne, men i mitt tycke storleken mindre än systervinet Corne Bautray från samma årgång.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och komplex doft med viss sälta. Inslag av mogna äpplen, grapefrukt, krita, honung, gräddkola, svamp, citron, hasselnötter och päron.

 

Smak: Utvecklad, fruktig och mycket torr smak med påtaglig sälta. Äpplen och grapefrukt samsas med valnötter och vit persika. Påtaglig, men inte jättehög, syra. Fin längd!

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2025

 


 

Det här är första gången jag dricker Avize – Champ Caïn, men jag har druckit årgångarna 1996 och 2000 av föregångaren Avize – Grand Cru, som delvis gjordes på druvor från Champ Caïn men även från vingårdarna La Fosse och Némery.

 

En fin trio 2002:or från Jacquesson:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar