Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 27 februari 2021

1992 Cuvée Louise Rosé

(ca 55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

 

10 oktober 2020 (Café Live i Malmö)

 


 

Den här roséchampagnen ser t o m ut som en rosé! Efter att alla fyra i den första flighten och två av champagnerna i denna, den andra flighten med tema rosé i den stora Cuvée Louise-provningen, haft utseende som vilken vanlig (läs: vit) champagne som helst, är det något av en befrielse att kunna konstatera att Pommery faktiskt kan producera roséskumpor med ”rätt” färg!

 


 

Från vänster till höger på ovanstående bild: 1992, 1996, 1995 och 1990. De båda mellersta glasen har som synes inte mycket till rosékaraktär, medan både 92 och 90 visar upp en mer ”naturlig” rosékulör!

 

1992 var en medioker årgång i champagne, men det producerades ändå en del storartade champagner detta år, bl a Krug Clos du Mesnil och Clos des Goisses. Denna 92:a är snudd på fantastisk och gör absolut inte bort sig vid sidan om de på pappret betydligt större årgångarna 1990, 1995 och 1996.

 

Doft: Mogen doft av bokna äpplen, röda bär, brioche och lite honung.

 

Smak: Mogen, fruktig, frisk och torr. Bokna äpplen samsas med varierande toner av mogen citrus.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2012-2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar