Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 2 januari 2021

Bonnaire Prestige

(100 % chardonnay)

 

5 augusti 2020 (hemma)

 


 

Prestige från den Cramantbaserade odlaren har tidigare varit årgångsbetecknad, men i likhet med många av Bonnaires övriga champagner baseras den sedan en tid tillbaka på druvor från två skördar. Den här utgåvan bygger på årgångarna 2009 (85 %) och 2008 (15 %). Frukten kommer från några av firmans bästa lägen i hembyn. Jag köpte flaskan vid ett besök hos Bonnaire i juli 2017.

 

Det här är i vanlig ordning en mycket bra champagne!

 

Doft: Utvecklad, komplex och aningen söt. Inslag av bröd, päron, persika och gräddkola.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr. Den är något eldig till en början. Päron, grapefrukt, persika och gröna äpplen. Bra intensitet, hög syra och fin längd.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina tidigare intryck av Bonnaire Prestige (med länkar till resp inlägg):

1998: 88 (2019-02-21)

2000: 85 (2017-10-19)

NV: 87 (2016-04-03)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar