Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 31 januari 2021

Billecart-Salmon Extra Brut

(40 % pinot meunier, 30 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

25 augusti 2020 (hemma)

 



Extra Brut från Billecart-Salmon bygger på samma basvin som standardcuvéen Brut Réserve, men får längre lagring på jästfällningen – minst 48 månader istället för 30 – och görs helt utan dosage.

 

Jag köpte den här flaskan hos Salvatori i Épernay i oktober 2014. Numera har den här champagnen ersatts av Brut Nature.

 

Det här är tveklöst en mycket bra champagne, men den når inte upp till samma nivå som den Brut Réserve jag drack dagen innan.

 

Doft: Utvecklad och fruktig. Inslag av mogna äpplen, grapefrukt, krita, jäst, kex, gräddkola och smultron. Jag sparar en stor del av flaskan till dagen efter och då uppstår något oxiderade och lätt laktiska toner.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr. Äpplen samsas med citrus och röda bär.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar