Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 21 januari 2021

1995 La Grande Dame Rosé

(67 % pinot noir, 33 % chardonnay)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

Det sista glaset i den andra flighten i sommarens Veuve Clicquot-provning och det här är första gången jag dricker La Grande Dame Rosé. Den framställs genom att man tillsätter rött vin, i det här fallet 15 %, till samma basvin som används till den vanliga La Grande Dame. Den senare gjordes på 62,5 % pinot noir och 37,5 chardonnay i årgång 1995. Dosagen uppgår till 9 g/l. Gissningsvis blev flaskan degorgerad runt 2004.

 

Den är förvisso mycket bra, men ändå något av en besvikelse. Det handlar sannolikt om en svag flaska. Jag drack den vita La Grande Dame 1995 för ett år sedan och den presterade klart bättre.

 

Doft: Utvecklad men relativt diskret. Inslag av apelsin, torkad frukt, gula plommon, brioche och Digestivekex.

 

Smak: Utvecklad, bärig, frisk och torr. Apelsin, mogen grapefrukt och röda bär. Lite kort.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2014-2022?

 

Mina intryck av vanliga La Grande Dame 1995:

2019-08-31: 91

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar