Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 december 2020

Tissot Indigène Crémant du Jura

(50 % chardonnay, 40 % pinot noir, 5 % poulsard, 5 % trousseau)

 

31 juli 2020 (hemma)

 


 

Tissot är en välrenommerad producent från Jura, vars breda sortiment med många härliga viner även inkluderar flera mousserande.

 

Druvblandningen till denna crémant består av både poulsard och trousseau, men domineras av chardonnay och pinot noir. En crémant görs likt en champagne med hjälp av den traditionella metoden, där den andra och kolsyregivande jäsningen sker på flaska. Det som är speciellt med just detta vin är att Stéphane Tissot använder sig av musten från vin de paille (”halmvin”, ett sött vin gjort på druvor som fått torka på halmmattor) till den andra jäsningen, d v s uteslutande med hjälp av socker från musten och naturlig jäst. Flaskan blev degorgerad i juni 2018 utan tillsats av dosage eller svavel. Det lär dock återstå några gram restsötma efter jäsningen. Jag köpte detta vin på Rosforth & Rosforth i Köpenhamn i oktober 2019.




Det här visar sig vara precis det man förväntar sig – ett juravin med bubblor! Det är ett härligt vin med mycket karaktär; mycket bra idag men bör vinna på några års ytterligare lagring.

 

Doft: Fruktig, brödig och något oxiderad. Något skum till en början. Inslag av bokna äpplen, honung, hallon och mandlar.

 

Smak: Ren, frisk, något fruktig och mycket torr. Aningen eldig till en början. Röda äpplen, hallon och citron. Hög syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2022-2028




Jag hade förmånen att få träffa Bénédicte och Stéphane Tissot i samband med Fri Vin 2018 i Köpenhamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar