Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 22 december 2020

Hambledon Première Cuvée

(73 % chardonnay, 24 % pinot noir, 3 % pinot meunier)

 

23 juli 2020 (hemma)

 


 

Hambledon Vineyard är faktiskt Englands äldsta kommersiella vingård. Redan 1952 och med hjälp av vänner på Pol Roger i Champagne planterade Sir Guy Salisbury-Jones vinodlingar på sina marker vid Mill Down House i Hampshire. Vinerna fick relativt stor uppmärksamhet, men efter ett ägarbyte skar man ner på verksamheten i mitten av 90-talet. Men utvecklingen skulle gå åt rätt håll igen: 1999 köptes Hambledon av en Ian Kellett som hade stora planer. Hans mål var att börja producera mousserande viner och efter många år av studier och testodlingar av olika kloner av chardonnay, pinot noir och pinot meunier skapade man slutligen ett bolag år 2010 för att förverkliga planerna. Ingen mindre än Hervé Jestin – biodynamisk guru i Champagne med erfarenhet som källarmästare hos Duval-Leroy och Leclerc Briant – rekryterades som ansvarig vinmakare och man investerade ytterligare tid och kapital på att utöka sina arealer och bygga upp ett lager av reservviner. Idag äger man drygt 80 hektar odlingar och man producerar tre olika årgångslösa viner; Classic Cuvée, Classic Cuvée Rosé och Première Cuvée.

 


 

Première Cuvée är den mest ambitiösa av producentens tre viner. Den här utgåvan bygger på vin från 2013 års skörd som är kompletterat med fatlagrat reservvin från 2010. Dosagen uppgår enligt uppgift till endast 2 g/l. Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i mars 2019.

 

Det här är otroligt bra och det bästa engelska mousserande vin jag druckit! Även om det är mycket bra redan idag, bör det dessutom vinna på fyra-fem års ytterligare lagring. Flaskan dricks över två dagar och känns både bättre och mer utvecklad på andra dagen – alltid ett gott tecken!

 

Doft: Fruktig och något parfymerad. Inslag av jäst, ljust bröd, persika, ingefära, gula äpplen, honung, physalis och lite stenig mineralitet.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr med påtaglig sälta. Persika och citrus samsas med mindre inslag av mjuk pepparkaka och nougat. Elegant och klart champagnelikt! Hög syra och fin intensitet.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 


 

Etiketten är åtminstone förberedd på att man ska kunna skriva ut degorgeringsdatum – alltid en början!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar