Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 16 december 2020

2002 David Léclapart L’Apôtre

(100 % chardonnay)

 

19 juli 2020 (hemma)

 


 

L’Apôtre 2002 är en fantastisk champagne, men det här är möjligen inte den bästa flaskan. Doften är förhållandevis subtil, men nyansrik – den ändrar karaktär flera gånger. Smakmässigt är den klart trögstartad och även om den vaknar till liv till slut upplever jag den ändå som väldigt finstämd och blyg.

 

L’Apôtre görs på biodynamiskt odlade druvor från vingården La Pierre St-Martin i Trépail, som planterades av Davids farfar 1946. Den får sin första jäsning på gamla ekfat från Domaine Leflaive i Bourgogne och görs, i likhet med Léclaparts övriga champagner, helt utan dosage. Jag köpte den här flaskan på restaurang Kadeau i Köpenhamn i februari 2015 (vid samma besök drack jag för övrigt 2003:an). Aktuell årgång idag är 2014.

 


 

Doft: Mogen, komplex, brödig och något kryddig doft med lätt oxiderade toner och tydlig sälta. Inslag av bokna äpplen, kex, gräddkola, kiwi, gula körsbär, salmiak och lite banan.

 

Smak: Utvecklad, men förhållandevis finstämd. Ren, elegant, frisk, fruktig, kryddig och mycket torr med en påtaglig sälta. Lite slätstruken till en början, men vaknar till liv till slut. Sammantaget bjuder den på toner av citrus, päron, krita, lite hasselnötter och salmiak. Mycket hög årgångstypisk syra.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2015-2021

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2001: 93 (2015-07-01)

2003: 90 (2015-02-27)

2004: 91(+) (2014-02-28)

2005: 89 (2020-07-17)

2009: 87(+) (2016-10-29)

 

Fyra flaskor från Léclapart:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar