Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 10 november 2020

Pinot-Chevauchet Blanc de Noirs

(100 % pinot meunier)

 

15 maj 2020 (hemma)

 


 

Den här champagnen har verkligen en fantastisk etikett! Innehållet når inte riktigt upp till samma nivå, men det här är ändå en intressant ny bekantskap! Pinot-Chevauchet håller till i Moussy, en by som ligger sydväst om Épernay i en del av Vallée de la Marne som benämns Côteaux Sud d’Épernay. Här och i grannbyn Pierry äger familjen Pinot-Chevauchet fyra hektar odlingar. De tillämpar ett hållbart arbetssätt och årsproduktionen uppgår till 32 000 flaskor, varav 40 % exporteras. Man har nyligen genomfört en total översyn av sin grafiska profil, där man gått från väldigt traditionella (läs: tråkiga) etiketter till flaskor med denna modernt lekfulla design. Den dåligt uppdaterade hemsidan (som jag länkar till ovan) visar fortfarande upp flaskor med det gamla utseendet.

 


 

Champagnen är gjord på pinot meunier från gamla rankor i de tre vingårdarna Pierrotte, Marie Mulotte och Neuville – som representeras av var sin dam på etiketten – och uteslutande från 2015 års skörd Den är spontanjäst på fat och blev degorgerad i april 2019 med en dosage på 3,5 g/l. Det gjordes totalt 2500 flaskor av den här årgången och det här är nr 145.

 

Det här är en relativt enkel men trevlig champagne!

 

Doft: Relativt diskret, något blommig och något kryddig. Inslag av gul frukt, lite gummi och lakrits.

 

Smak: Ung, frisk, fruktig och torr med en lätt bitter ton till en början. Gula äpplen, citrus och lite persika

 

Betyg idag: 77

 

Sannolikt bäst: 2024-2029

 

Designbytet är uppenbarligen inte helt genomfört än, för baksidesetiketten följer fortfarande det gamla utseendet:

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar