Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 5 november 2020

Les Frères Mignon L’Aventure

(100 % chardonnay)

 

13 maj 2020 (hemma)

 


 

Det här är den första champagnen från en ny och intressant producent! Familjen Mignon har sina bopålar i grand cru-byn Cramant där bröderna Florent och Julien numera blandar chardonnay från odlingar i hembyn, Avize och Cuis. Man har odlat vin i flera generationer men tidigare valt att sälja sina druvor. I vingårdarna tillämpar man ett hållbart arbetssätt och när det kommer till vinmakandet är filosofin att jobba med så liten påverkan som möjligt. Det sistnämnda innebär bl a att man tillämpar spontanjäsning och undviker såväl filtrering som klarning. Utöver den här champagnen består sortimentet för närvarande även av en vit coteaux champenois.

 

Den första utgåvan av L’Aventure, producerad i 4973 flaskor, är baserad på 2016 års skörd. Flaskan blev degorgerad i mars 2019 med en dosage på 4 g/l.

 


 

Det här är en mycket trevlig champagne och det ska bli intressant att följa brödernas fortsatta arbete!

 

Doft: Mineralisk, parfymerad, något fruktig och något söt doft med något laktiska toner. Inslag av jäst, krita, päron, tropisk frukt, jasmin och yoghurt.

 

Smak: Ung, mycket frisk, något fruktig och tydligt torr smak av gröna äpplen, citrus och krita. Senare även päron och lite bittra toner av citrusskal. Hög syra. Lång, mycket torr eftersmak med massor av krita.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar