Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 3 november 2020

Françoise Martinot Bistrøtage B.10

(100 % pinot noir)

 

8 maj 2020 (hemma)

 


 

Bakom producentnamnet Domaine Françoise Martinot döljer sig Charles Dufour. Françoise Martinot är Charles mamma och det är från hennes odlingar som druvorna till dessa champagner kommer. Till skillnad mot Charles pappa Yves var hon inte redo att gå i pension när han delade upp sina vingårdar mellan Charles och systern Julie. Françoise fortsatte att sköta odlingarna i Vallée de l’Arce, som hon själv planterade på 70- och 80-talet, och hon kom överens med sin son om att han fick använda dessa druvor för att göra en särskild champagne. Varumärket Domaine Françoise Martinot skapades för ändamålet med målsättningen att släppa en cuvée per skörd, om förutsättningarna är tillräckligt bra. Det här är den första champagnen som gjordes och den är uteslutande baserad på druvor från 2010 års skörd. Den är delvis fatjäst och den blev degorgerad i mars 2019 utan dosage. Till skillnad mot Charles Dufours övriga champagner, som regelmässigt får relativt kort lagring på jästfällningen, får dessa flaskor ligga betydligt längre. Utöver denna blanc de noirs har man till dags dato även hunnit släppa en rosé från 2011 och ytterligare en blanc de noirs från 2013. Samtliga är fortfarande relativt enkla att hitta på marknaden. Jag köpte min flaska hos Rosforth & Rosforth i Köpenhamn i juli 2019.

 


 

Det här är en mycket bra champagne! Den kommer så klart att fortsätta utvecklas med lagring, men jag är inte säker på att den blir så mycket bättre än så här. Den känns för övrigt som en väldigt typisk Dufour!

 

Doft: Fantastisk! Oxiderad, fruktig, utvecklad och komplex. Inslag av röda äpplen, körsbär, björnbär, honung, brioche och aprikos.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr, något oxiderad och något utvecklad smak med viss sälta och lite sherrykaraktär. Relativt lätt. Röda äpplen, persika och citrus. Fin syra och bra balans.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar