Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 20 november 2020

2008 Vouette & Sorbée Extrait

(ca 60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

 

6 juni 2020 (hos Henrik)

 


 

Extrait (franska för extrakt) är tillsammans med Sobre de enda av Vouette & Sorbées champagner som är officiellt årgångsbetecknade. Extrait är dessutom den enda som är en blandning av två druvsorter. Bertrand Gautherot väljer ut det pinot- respektive chardonnayvin han tycker bäst om från den senaste skörden och dessa båda viner hamnar därefter i ett gemensamt fat. Fördelningen mellan pinot och chardonnay speglar den totala fördelningen vid skörden. Vanligtvis innebär det i praktiken ca 60 % pinot noir från vingården Sorbée och 40 % chardonnay från Biaunes. I likhet med Gautherots övriga champagner är Extrait spontanjäst på gamla bourgognefat och gjord utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2017.

 


 

Den här är mycket, mycket bra men fortfarande förhållandevis ung. Å andra sidan är den samtidigt, på sätt och vis, överraskande tillgänglig med tanke på både vin och årgång!

 

Doft: Parfymerad och tydligt oxiderad. Inslag av växthus, dvärgbanan, röda äpplen och några nötter. Efter hand uppstår lätt brända toner.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak med fin koncentration. Äpplen, stenfrukt, päron och nötter. Hög årgångstypisk syra.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Jag har tidigare druckit Extrait 2006. Då, liksom nu, dracks den blint vid en provning (BYOB) med några vinvänner.

 


 

Det är Extrait 2008 i glaset längst till vänster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar