Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 28 november 2020

2008 Jacquesson Dizy – Terres Rouges

(100 % pinot noir)

 

16 juni 2020 (hemma)

 


 

Den här läckert rubinrödfärgade skapelsen är mycket bra, men känns samtidigt något enklare än de flesta andra champagner från Jacquesson. Den har förvånansvärt låg syra och lätt frukt för att vara en champagne från 2008 – blint hade jag helt klart gissat på en annan årgång. Den är dock mer utvecklad och något bättre idag jämfört med när jag provade den för ett år sedan. Och jag vill gärna tro att den kan bli ännu bättre om man ger den ytterligare något års lagring!

 

Den här champagnen producerades i totalt sju årgångar mellan 2002 och 2011. Den här flaskan blev degorgerad i februari 2014 med en dosage på 3,5 g/l.

 

Doft: Bärig, något parfymerad och något utvecklad. Relativt anonym. Inslag av rabarber, smultron, vattenmelon, ljust bröd, körsbär, röda vingummin, lite svarta vinbär och lakrits.

 

Smak: Elegant, bärig, frisk, mycket torr och något utvecklad. Relativt lätt och initialt nåt eldig. Röda vinbär, körsbär, hallon och en liten ton av röd citrus.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 

Tidigare intryck av denna champagne:

2019-05-04: 85(+)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar