Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 16 november 2020

2002 Bruno Paillard Assemblage

(47 % pinot noir, 42 % chardonnay, 11 % pinot meunier)

 

28 maj 2020 (hemma)

 

 


Assemblage är Bruno Paillards ”vanliga” årgångschampagne, som görs parallellt med Blanc de Blancs och prestigecuvéen Nec Plus Ultra. Druvmixen i Assemblage varierar från årgång till årgång; ibland är det endast chardonnay och pinot noir medan det i andra fall, som här, även finns med en del meunier. Den här flaskan köpte jag på auktion i oktober 2018. Den blev degorgerad i juli 2011. Aktuell årgång idag är 2009.

 

Som alltid vid auktionsköp är det lite av ett lotteri hur flaskan har lagrats av tidigare ägare. I det här fallet har den möjligen inte hanterats helt korrekt, för även om doften är fantastisk känns den smakmässigt lite trött. En perfekt lagrad 2002:a som blev degorgerad 2011 borde rimligen prestera på topp idag och ha många vitala år framför sig.

 

Doft: Mogen, komplex, gräddig, nötig och något oxiderad doft med toner av whisky. Inslag av mogna röda äpplen, krusbär, mjölkchoklad, kex, övermogen banan, smör och marsipan.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, något oxiderad och något lätt smak med tydlig sälta. Röda äpplen, ljust bröd med mycket smör, mandlar och citrus.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina intryck av andra årgångar av Assemblage:

1996: 91 (2016-08-08)

1999: 87 (2018-02-15)

2004: 81 (2014-03-29)

 

Mina intryck av Blanc de Blancs 2002:

2018-12-28: 90

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar