Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 oktober 2020

Guillaume S. Largillier

(100 % pinot noir)

 

7 april 2020 (hemma)

 


 

Guillaume Selosse har numera tagit över huvudansvaret för familjefirman Jacques Selosse från pappa Anselme. Parallellt med sitt arbete där har han även, med benäget bistånd från Anselme, skapat egna champagner i liten skala under etiketten Guillaume S. Han startade detta arbete redan 2008 och 2016 släpptes de första flaskorna av champagnen Au dessus du Gros Mont, gjord på chardonnay från en liten vingård i Cramant som han fick i 18-årspresent av sin farmor. Odlingen består av några få rader av riktigt gamla rankor och den första utgåvan av champagnen, baserad på årgångarna 2009 och 2008, räckte till 648 flaskor.

 

Några år senare sjösatte Guillaume nästa projekt: Largillier görs på pinot noir som odlas av hans kompis Jérôme Coessens i vingården Largillier i Ville-sur-Arce i Aube. Det här är den första utgåvan av denna ambitiösa champagne och den är baserad på druvor från 2013 och 2012. Båda årgångarna har vinifierats och lagrats på fat. Efter att vinet från 2013 lagrats i två år blandades det med reservvinet från 2012 och därefter fick denna blandning ytterligare ett års lagring på fat innan vinet buteljerades för den andra jäsningen. Champagnen har därefter degorgerats i omgångar och just den här flaskan fick sin kork i november 2018. Dosagen uppgår till ca 2 g/l. Det producerades 3500 flaskor av denna champagne.

 


 

Den är så klart fortfarande ung, men den är redan idag en mycket, mycket bra champagne med underbar Selosse-typisk doft!

 

Doft: Komplex, blommig och något kryddig. Tydligt oxiderade toner till en början. Inslag av hyacint, öl, schampo, aprikos, ek, päron och lakrits.

 

Smak: Ung, stram, mineralig och snustorr. Omogna päron och torr citrus med en påtaglig sälta i eftersmaken. Senare dyker det även upp lite diskret tropisk frukt. Mycket hög syra och fin längd. Jag sparar en del av flaskan till dagen efter och då är den något fruktig och mindre stram.

 

Betyg idag: 89(+)

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar