Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 6 oktober 2020

1999 Tarlant La Vigne d’Or

(100 % pinot meunier)

 

2 april 2020 (hemma)

 


 

La Vigne d’Or görs på meunier från vingården Pierre de Bellevue, som planterades av Benoît och Mélanie Tarlants farfar så tidigt som 1947, i hembyn Œuilly.

 

Det här är den första årgången av denna champagne. Jag har tidigare druckit årgång 2003 och den gjordes även 2002 och 2004.

 

Champagnen är jäst på gamla ekfat och den har inte genomgått någon malolaktisk jäsning. Den här flaskan blev degorgerad redan i juli 2004 och dosagen uppgår enligt uppgift till ca 2-3 g/l. Flaskan köpt på Pétillant i Köpenhamn i december 2019, otroligt nog!

 

Jag har stor respekt för Tarlant och deras champagner. Samtidigt är 1999 ingen strålande årgång och den här flaskan har alltså redan hunnit få nästan sexton år på korken. Det är med andra ord upplagt för viss nervositet innan flaskan öppnas! Den känns också klart endimensionell till en början, men vaknar lyckligtvis till liv efter ett par timmar. Doften är fantastisk och det är definitivt en mycket bra champagne – men den borde ha druckits tidigare. Den gör under alla omständigheter skäl för sitt namn, för färgen är härligt gyllene!

 


 

Doft: Mogen, kryddig, komplex och aningen oxiderad. Inslag av bokna äpplen, jäst, torkad frukt, hasselnötter, nougat, svamp och lakrits. Senare uppstår lätt brända toner.

 

Smak: Mogen, fruktig, frisk och torr. Mogna äpplen, körsbär och nougat. Fin intensitet och hg syra.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2010-2016

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar