Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 2 september 2020

Pierre Brigandat Brut Tradition

(100 % pinot noir)

 

12 februari 2020 (hemma)




Pierre Brigandat håller till i Channes, som är den sydligast belägna av alla byar i Champagne. Brut Tradition är odlarens standardcuvée och den görs på 100 % pinot noir. Jag har tidigare druckit Dentelles & Crinolines från denna producent.

 

Det här är en bra och välgjord champagne. Jag köpte flaskan från Systembolagets beställningssortiment i november 2016.

 

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och rökig. Inslag av jäst, badboll, cantaloupe, hasselnötter, lemoncurd, sötlakrits, svavel, röda vingummin och röda äpplen.

 

Smak: Utvecklad, fruktig och torr. Cantaloupe, röda vingummin, röda äpplen och lite lakrits. Fin intensitet, men den känns något kort.

 

Betyg idag: 80

 

Sannolikt bäst: 2018-2023




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar