Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 27 september 2020

La Borderie Trois Contrées

(70 % pinot noir, 23 % chardonnay, 7 % pinot blanc)

 

20 mars 2020 (hemma)

 

 


Domaine La Borderie är en intressant odlare i Bar-sur-Seine nere i Côte des Bar. Verksamheten startade så sent som 2013 när syskonen Simon och Marie Normand fick tillbaka kontrollen över familjens marker. Man äger elva hektar odlingar, planterade med 70 % pinot noir, 20 % chardonnay och 10 % pinot blanc. Merparten av druvorna säljs och än så länge producerar man endast 12 000 flaskor per år, fördelat på både champagne och stilla viner.

 

Trois Contrées görs på tre olika druvor från tre olika växtplatser. Den här utgåvan har 2015-bas, med tillägg av 15 % reservvin från 2014 och 2013. Flaskan blev degorgerad i juli 2018 med en dosage på 8 g/l.

 

En mycket trevlig champagne!

 

Doft: Fruktig, komplex och något utvecklad doft med tydlig sälta. Inslag av citrus, vita blommor, bakverk, gul stenfrukt, ananas, nyputsade skor, hallon och brioche.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och något utvecklad smak med tydlig sälta. Persika och ananas. Fin intensitet! Märkbar dosage.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2023-2029

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar