Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 26 september 2020

Assailly Primitive

(100 % chardonnay)

 

18 mars 2020 (hemma)

 


 

Assailly, eller Domaine Assailly-Leclaire som man också kallar sig, är en mycket intressant odlare i Avize. Familjen inledde med att odla vin 1899 och 1938 började Maurice Assailly göra sin egen champagne, under varumärket Mongamin. Tio år senare bytte firman namn till Assailly-Leclaire et Fils. Idag äger man elva hektar odlingar, uteslutande planterade med chardonnay och, så vitt jag förstår, uteslutande i hembyn Avize. Verksamheten leds av bröderna Pascal och Vincent Assailly under pappa Christians vakande öga. Man producerar för närvarande åtta olika champagner och en ratafia och den totala årsproduktionen uppgår till 60 000 flaskor. Av dessa går ungefär 30 % på export, primärt till Belgien och Holland.

 

Cuvée Primitive är gjord på chardonnay från gamla stockar i vingårdarna Maladries och Le Monts Cheneveaux. Den här utgåvan är gjord på druvor från 2013 och producerades i endast 350 flaskor. Den blev degorgerad i januari 2018 med en dosage på 2 g/l. Om man får tro producentens hemsida ingår den dock inte längre i sortimentet.

 

Det här är en jättebra champagne!

 

Doft: Komplex, parfymerad och något oxiderad doft med tydliga fattoner och viss sälta. Inslag av vita blommor, krita, tvål, citrus, brioche och rostade mandlar.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr. Gula plommon, citrus, persika och äpplen. Fin intensitet, men något kort.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar