Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 9 september 2020

2014 Laherte Frères Les Grandes Crayères

(100 % chardonnay)

 

28 februari 2020 (Sture i Malmö)




Det här är den första årgången av denna blanc de blancs från Aurélien Laherte. Den är gjord på druvor från två olika odlingslotter i Lahertes hemby Chavot, planterade 1953 respektive 1978. Champagnen är spontantjäst på använda (3-10 år gamla) bourgognefat, lagrad på de samma i sex månader innan buteljering och gjord utan malolaktisk jäsning. Den fick knappt tre års lagring på jästfällningen, innan den här flaskan blev degorgerad i januari 2018. Den är officiellt årgångsdeklarerad, men uppfyller egentligen inte kraven på minst 36 månaders lagring sur lattes om man ska vara petig! Dosagen uppgår till 3,5 g/l. Totalt gjordes det 4014 flaskor av denna champagne. Aktuell årgång idag är 2015.

 

Den är mycket bra redan nu, men bör absolut vinna på några års extra lagring!

 

Doft: Utvecklad, brödig och något fruktig. Inslag av jäst, krita, citrus, äpplen, gula plommon och persika.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr och något utvecklad smak med tydlig sälta. Citrus, krita, gula äpplen och persika. Härlig intensitet!

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2024-2029




Den här champagnen dracks i samband med en middag på fina Sture i Malmö. Maten som serverades såg delvis ut så här:








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar