Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 22 september 2020

1996 Gimonnet-Gonet Prestige

(100 % chardonnay)

 

13 mars 2020 (hemma)

 


 

Den är lite bråkig till en början, men lugnar ner sig när den fått lite luft. Den blir sedan, likt många andra 96:or, bara bättre ju längre man väntar! Doften är underbart komplex och byggs liksom upp nivå för nivå, allt eftersom tiden går. Smakmässigt har den en bra intensitet och fin längd. Den är mycket bra, men var möjligen ännu bättre för ett par år sedan!

 

Flaskan köpt på Champagne Treasures i Köpenhamn i december 2019.

 

Doft: Utvecklad, komplex och något kryddig. Lite källartoner till en början, men det blåser bort efter ett tag. Därefter inslag av lätt bokna äpplen, torkade aprikoser, mogen apelsin, kex, hasselnötter, smör, nougat och kaffe. Till slut uppstår tydligt rostade toner och även lite fotsvett!

 

Smak: Utvecklad och fruktig. Initialt lite kärv. Massor av äpplen och apelsiner och senare även hasselnötter och lite gräddkola. Mycket hög årgångstypisk syra.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2010-2018

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar