Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 juli 2020

Pertois-Lebrun Instant Brut

(100 % chardonnay)

16 januari 2020 (hemma)



Instant Brut var tidigare Pertois-Lebruns standardcuvée. Den har nyligen ersatts av L’extravertie i samband med att man hottat upp hela produktlinjen med nya namn och etiketter.

Den här champagnen är i praktiken ett rent årgångsvin, även om den inte är officiellt årgångsdeklarerad, och den här utgåvan bygger på 2012 års skörd. Den blev buteljerad i juli 2013 och degorgerad i april 2018. Dosagen uppgår till 3,5 g/l. Köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i februari 2019.

Det här är en riktigt bra champagne med fin doft och härlig intensitet, som helt klart hade mått bra av ytterligare lagring. Flaskan dricks över två dagar.

Doft: Brödig, något kryddig och något oxiderad. Inslag av jäst, brioche, nektarin, vit choklad och citron. På andra dagen dyker det upp toner av tropisk frukt.

Smak: Ung och mycket torr smak av citrus, omogen nektarin och Granny Smith. Hög syra. Dag två känns den något mer utvecklad och jag hittar även lite salmiak, men den har tappat en del i intensitet.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2025-2030



Jag har tidigare druckit Exaltation från Pertois-Lebrun. I det inlägget finns det även lite bakgrundsinformation om producenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar