Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 11 juli 2020

1999 Cristal

(57 % pinot noir, 43 % chardonnay)

25 december 2019 (hemma)




Cristal 1999 är vanligtvis en fantastisk champagne – se nedanstående länkar till tidigare upplevelser i ämnet – men den här flaskan är dessvärre korkskadad. För övrigt köpt på Systembolaget i december 2006 och degorgerad 2005.

Betyg idag: 0

Tidigare intryck av Cristal 1999:

Mina intryck av andra årgångar:
 
Tillägg 2021-09-06: Korrigerat druvblandningen.

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt! Har du någon uppfattning om hur ofta du stöter på uppenbart korkskadade champagner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är alltid trist när det händer! Ibland extra tråkigt... På senare tid har jag skrivit även om de skadade flaskorna här på bloggen, men jag har ingen fullständig statistik och ibland är ju flaskor defekta även av andra orsaker. När det kommer till uppenbart korkskadade flaskor skulle jag säga att det nog handlar om ca två flaskor av hundra. Vad är din erfarenhet?

      Radera