Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 24 juni 2020

1999 Dom Pérignon P2

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Dom Pérignon P2 1999 släpptes 2018, i en klart begränsad upplaga, och dessa flaskor degorgerades enligt uppgift 2017 med en dosage på 4,5 g/l. Den blev därmed den tredje P2-utgåvan efter 1998 och 2000.

Mycket, mycket bra men samtidigt något obalanserad. Två-tre års ytterligare lagring hade förhoppningsvis rättat till det sistnämnda!

Doft: Reduktiv, mineralisk och nötig doft med tydlig sälta. Inslag av krut, persika, gröna örter, gräddkola, hasselnötter och honung.

Smak: Något utvecklad och något fruktig. Gula äpplen, nötter och gräddkola.
Hög syra. Känns något obalanserad. Lång, torr, nötig och aningen bitter eftersmak.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2022-2028

Mina intryck av den ursprungligt degorgerade Dom Pérignon 1999:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar