Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 maj 2020

2008 Moët & Chandon Grand Vintage

(40 % chardonnay, 37 % pinot noir, 23 % pinot meunier)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



I december var jag på en mycket intressant provning där vi jämförde originaldegorgerade och sendegorgerade flaskor av Dom Pérignon och Bollingers årgångschampagne.

Den inledande flighten är hemlig och ingår inte i huvudtemat. Det enda man känner till är att det är fem olika årgångar från samma champagnehus. Med tanke på provningens tema och champagnernas uppenbart reduktiva stil är det dock ingen särskilt vild gissning att det handlar om Moët & Chandon, vilket också visar sig stämma.

I första glaset döljer sig 2008:an, den 72:a årgången av Moëts årgångschampagne med en dosage på 5 g/l. Dessvärre finns det inget degorgeringsdatum på flaskan.

Jag provade den här champagnen för första gången i december 2016, när den var förhållandevis nysläppt. Jämfört med då har den tveklöst kommit en bit på vägen, men det här är fortfarande ett ungt vin!

Doft: Fruktig och något utvecklad. Inslag av gummi, jäst, persika och citrus.

Smak: Något utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr. Gula äpplen, mineral, citrus och lite persika.

Betyg idag: 87(+)

Sannolikt bäst: 2023-2030

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar