Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 5 maj 2020

2008 Dom Pérignon

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Det här är den första av två inledande aperitifer som dukas fram inför en mycket intressant provning. Parallellt serveras vi Bollinger La Grande Année från samma år. Båda champagnerna är unga och otroligt lovande, men samtidigt i viss mån varandras motsatser. Dom Pérignon har en väldigt reduktiv stil medan Bollinger bjuder på tydligt oxiderade toner.

Jag har druckit Dom Pérignon 2008 en gång tidigare, så sent som i oktober. Då drack jag den över två dagar och kunde konstatera att den förvisso var ung men redan otroligt bra! Den här gången får jag inte lika lång tid på mig och den serveras dessutom blint. Jag känner direkt att det är en 2008:a i glaset och att det är något som är mycket bra, men det dröjer ett tag innan jag inser vilken champagne det är. Den här gången hinner jag inte uppleva hela dess spektrum, men visst känns mycket bekant från mitt förra möte. Det här kommer att bli riktigt stort om man bara har tålamod att vänta!

Doft: Reduktiv, brödig, något fruktig och något rökig. Inslag av jäst, citron, krut, gröna äpplen, hasselnötter och salmiak.

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr. Citron, gula äpplen och gul persika. Hög, årgångstypisk syra.

Betyg idag: 89(++)

Sannolikt bäst: 2026-2040

Tidigare intryck av denna champagne: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar