Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 17 maj 2020

2004 Bollinger La Grande Année

(66 % pinot noir, 34 % chardonnay)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Efter två härliga aperitifer och en något ojämn inledande bonusflight sätter den ”riktiga” delen av provningen igång! Dagens tema är att jämföra originaldegorgerade och sendegorgerade flaskor av Dom Pérignon och Bollinger och samtidigt studera skillnaderna mellan den reduktiva stilen hos den förstnämnda med den lätt oxidativa fatbehandlingen hos huset i Aÿ.

Först ut: den unga flighten. Här får vi La Grande Année och R.D. från 2004 samt R.D. från 2002. Samtliga serveras halvblint, d v s vi vet inte vilken champagne som är i vilket glas. Det är dock relativt enkelt att särskilja dessa tre. Det känns exempelvis självklart att det här första glaset, som är mest utvecklat av de tre, är La Grande Année 2004.

Jag har druckit den här champagnen en gång tidigare, på hösten 2013 när den var nysläppt. Då kändes den överraskande tillgänglig och jag beskrev den i mycket positiva ordalag. Idag, sex år senare, är den självklart mer utvecklad men samtidigt visar den paradoxalt nog också upp en tydligare oförlöst sida! Det beror sannolikt på att vi får alldeles för kort tid med champagnen idag och att den helt enkelt inte hinner blomma ut. Hade man haft längre tid på sig hade den rimligen hunnit visa upp ett betydligt bredare spektrum. Det här är tveklöst den återkommande nackdelen med den här typen av provning! Med det sagt överväger så klart fördelarna av att få möjligheten att jämföra ett stort antal viner med varandra.

Omdömet av La Grande Année 2004 landar i att det här är en mycket, mycket bra champagne idag, som kommer att vara fantastisk om man ger den åtminstone ett par års ytterligare lagring! Den här flaskan blev degorgerad i november 2012.

Doft: Utvecklad, tydligt oxiderad, blommig och något fruktig. Inslag av hyacint, gula äpplen, kex, hasselnötter, lite kakao, honung och tvål.

Smak: Frisk, mycket torr och något fruktig smak av äpplen, hasselnötter, persika och citrus. Viss utveckling, men samtidigt med en tydligt oförlöst potential.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2021-2031

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar