Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 20 maj 2020

2002 Bollinger R.D.

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Det är ingen tvekan om att R.D. 2002 kommer bli ett långlivat monster, men idag är den fortfarande ett tämligen otämjt sådant. Den är dock redan fantastisk och min vinnare i den här flighten, där den ställs mot R.D. 2004 och La Grande Année 2004.

Den här flaskan blev degorgerad i juni 2014. Dosage på 3-4 g/l.



Doft: Kraftfull och något oxiderad doft med något rostade toner. Inslag av äpplen, citrus, mjölkchoklad och tropisk frukt.

Smak: Knuten, frisk och mycket torr smak av äpplen, clementin, brioche och honung.

Betyg idag: 90(+)

Sannolikt bäst: 2023-2035

Tidigare intryck av denna champagne:

Hela flighten:


Tre champagner som är tydligt besläktade med varandra, men som ändå är relativt enkla att särskilja i denna halvblinda provning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar