Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 29 maj 2020

1995 Dom Pérignon Œnothèque

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Det här är en fantastisk champagne! Denna sendegorgerade flaska – därav namnet Œnothèque, en svart etikett och en saftig prislapp – fick sin kork 2006 och de tretton år som gått sedan dess gör förvisso att den inte känns så där vansinnigt sendegorgerad idag. Men den är i en fin fas och bjuder på härligt utvecklade toner. Jag drack för övrigt den här champagnen så sent som i mars 2019, från en flaska som blev degorgerad 2005. Smakmässigt är mina upplevelser ganska lika, men det är slående hur olika mina doftnoter är från dessa båda tillfällen!

Idag dricks den parallellt med den ursprungligt degorgerade 95:an – som dock är skadad – och Œnothèque 1993. Champagnerna serveras halvblint och jag har besvärande svårt att skilja dem åt. Min gissning på den här landar till slut på att det är Œnothèque 1993 i glaset… Under alla omständigheter är det min vinnare i flighten.

Doft: Utvecklad, fruktig och något parfymerad doft med inslag av brioche, lite nytvättade lakan, hasselnötter, ostronskal och citrus.

Smak: Utvecklad, fruktig och torr. Persika, mogen citrus, gula äpplen, och lite honung. Torr, fin eftersmak med tydliga inslag av krita.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2016-2025

Mitt tidigare intryck av Dom Pérignon Œnothèque 1995:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar