Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 maj 2020

1990 Moët & Chandon Brut Impérial Millésime

(50 % pinot noir, 40 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Det här är den fjärde champagnen i den första flighten, som serveras helblint. Jag lyckas gissa vilken årgång det är, just för att jag känner igen själva årgången, och därefter även vilken champagne det är. Det senare beror dock snarare på uteslutningsförmåga än att jag verkligen känner igen själva vinet. I september 2017 drack jag i och för sig en sendegorgerad (oktober 2003) flaska av den här, som jag köpt direkt av huset. Då konstaterade jag att den förvisso var mycket bra, men att den samtidigt sällade sig till raden av champagner från det förment stora året som inte levde upp till dess rykte och som dessutom kändes tydligt trött. Idag blir upplevelsen en helt annan: Det här är en fantastisk champagne som är full av liv!

Doft: Mogen, nötig och komplex doft med inslag av hasselnötter, brioche, nougat, persika och grädde. 

Smak: Utvecklad, gräddig och mycket torr med en subtil bitter ton. Apelsin, hasselnötter och persika. Fin intensitet.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2008-2022

Tidigare intryck av denna champagne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar