Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 22 maj 2020

1990 Bollinger Grande Année

(69 % pinot noir, 31 % chardonnay)

14 december 2019 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)



Provningen fortsätter med den tredje flighten. I vår ambition att jämföra ursprungligt degorgerade flaskor med sendegorgerade har vi nu kommit till den på pappret mycket starka trion Grande Année 1990, R.D. 1990 och R.D. 1988. Champagnerna serveras halvblint och jag lyckas gissa rätt på samtliga även i den här omgången. Det finns distinkta skillnader mellan dem, men också flera gemensamma nämnare bl a i form av mogna och jordiga toner med mycket tydliga inslag av svamp!

Jag drack Grande Année 1990 i januari 2019. Då var den helt fantastisk och utan minsta tillstymmelse till ålderskrämpor. Dagens flaska är dessvärre betydligt svagare. Men även om den visar upp tydliga trötthetstecken är den fortfarande en mycket bra champagne!

Doft: Mogen, oxiderad, jordig och något nötig. Inslag av svamp, jäst, brioche, honung och aprikos.

Smak: Utvecklad, frisk, torr och aning bitter smak av mogna/bokna äpplen, marsipan och apelsin (inklusive skal).

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2008-2018

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar av (La) Grande Année:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar