Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 27 april 2020

R. Pouillon & Fils Solera

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

5 december 2019 (hemma)



Den här champagnen bygger på en solerablandning som startades 1997 av Fabrice Pouillons pappa James. Fabrice kallar konceptet för antiårgång eftersom det syftar till att sudda ut skillnaderna mellan de olika årgångarna och istället lyfta fram terroiren i hembyn Mareuil-sur-Aÿ. Varje vår tappar man av 30 % av solerans vin som man buteljerar, samtidigt som det ersätts av vin från den senaste skörden. Den här utgåvan som buteljerades våren 2015 har således 2013 som basår och består därmed av samtliga 17 årgångar mellan 1997 och 2013, där 30 % av innehållet kommer från 2013. Flaskan blev degorgerad i tredje kvartalet 2018 och dosagen uppgår till 3 g/l.

Det här är en intressant champagne! Den härliga doften påminner lite om Selosse medan smaken är kartig och relativt endimensionell i dagsläget. Jag skulle verkligen vilja prova den med några års flasklagring!

Doft: Blommig, oxiderad och komplex doft med tydlig sälta. Initialt kraftfull, men blir mer anonym efter hand. Inslag av hyacint, krita, gröna äpplen, tallbarr och kex. 

Smak: Frisk och torr; klart kartig. Omogna äpplen med en skiftande ton av citrus (först grapefrukt, sedan citron).

Betyg idag: 82(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar