Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 april 2020

Jacques Selosse Substance

(100 % chardonnay)

13 oktober 2019 (på kontoret)



Att dricka Substance från Selosse är alltid en fantastisk upplevelse! Den här flaskan blev degorgerad i mars 2016 och idag, tre och ett halvt år senare, bjuder den förvisso på en otroligt angenäm upplevelse men den är fortfarande relativt ung. Daniel, som hade med sig den här till vår provning, bjöd även på en flaska från samma låda i januari 2017 och faktum är att jag tyckte den presterade ännu bättre då! Allra bäst tror jag den här degorgeringen av Substance är om tre-fyra år och under en tioårsperiod efter det.

Flaskan serveras blint och det räcker med en kort sniff för att konstatera att det är Selosse i glaset! Att det är just Substance är dock inte uppenbart och jag spekulerar först om det här skulle kunna vara en Les Carelles med lite ålder.

Doft: Fantastisk, uttrycksfull och blommig doft med lätt laktiska och en aning rostade toner. Inslag av hyacint, filmjölk, skumbanan och (vanlig) banan.

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak av banan och mogna äpplen. Mycket hög syra.

Betyg idag: 92(+)

Sannolikt bäst: 2023-2033

Tidigare intryck av Substance (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar