Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 april 2020

Egly-Ouriet Ratafia de Champagne

(100 % pinot noir)

22 november 2019 (hemma)



Egly-Ouriets ratafia är i praktiken ett rent årgångsvin, även om de är dåliga på att upplysa om det på etiketten. Enligt den svenska importören The Wine Agency handlar det dock om 2011 i detta fall. Vinet buteljerades 2014 efter två års lagring på fat. Jag köpte flaskan från Systembolagets beställningssortiment i februari 2019.

Jag har druckit Francis Eglys ratafia en gång tidigare. Även då imponerade den, men den här utgåvan är faktiskt ännu bättre! Den är rentav fantastisk, men den kräver lite tålamod för att visa upp sin bästa sida. Väl medveten om att det kan ta tid dricker jag flaskan vid ett tiotal tillfällen under en månads tid. Den är förvisso mycket bra redan från start, med en härlig och komplex doft. Smaken är förhållandevis elegant – för att vara ett starkvin – och känns perfekt balanserad, även om den är relativt kort till en början. Utvecklingen som följer är dock remarkabel! Allra bäst är den vid femte tillfället, på elfte dagen efter att flaskan öppnades, då den känns tydligt utvecklad, är oerhört harmonisk och levererar en smakupplevelse utan minsta antydan till eldighet.

Doft: Utvecklad, parfymerad, fruktig, mineralisk, kryddig och komplex. Inslag av knallpulver, torkade aprikoser, honung, hasselnötter, svamp och apelsinskal.

Smak: Utvecklad, oljig, fyllig, fruktig, söt, något kryddig och mycket harmonisk. Initialt finns en viss eldighet, men den är överraskande mjuk med tanke på alkoholhalten (17 %). Jag hittar mogna päron, honung, russin, aprikos och till sist en del svamp.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2019-?

Tidigare intryck av den här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar