Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 28 april 2020

2012 Roland Champion Special Club

(100 % chardonnay)

7 december 2019 (kontoret)



Roland Champion är en odlare med säte i grand cru-byn Chouilly. Här kretsar det mesta kring chardonnay och det är därför ingen tillfällighet att denna Special Club är en blanc de blancs! Familjens historia som champagneproducent inleddes 1929 när André Champion började producera champagne under egen etikett. Efter hans alldeles för tidiga död tog den endast 16 år gamla sonen Roland över spakarna och 1951 bytte firman namn till Roland Champion. Idag är det Rolands son François som leder arbetet tillsammans med sin hustru Ginette. Man äger 18 hektar odlingar, det mesta i hembyn och en mindre del i Verneuil i Vallée de la Marne, och man producerar 85 000 flaskor per år. Sortimentet består för närvarande av fem champagner, inklusive årgångsvinerna Carte Noire och Special Club.

Den här champagnen dricks i samband med en liten provning med 2012-tema. Den är ung, men lovande!

Flaskan blev degorgerad i maj 2019 och dosagen uppgår till på 4 g/l – snyggt angivet på baksidesetiketten! Jag köpte den på Systembolaget i oktober 2019, men tidigare degorgerade flaskor fanns tillgängliga här redan i början av 2018.

Doft: Brödig, något fruktig och lätt gräddig doft med viss sälta och något laktiska toner. Inslag av citrus, nougat, hasselnötter och kiwi.

Smak: Syrlig, torr och mineralisk smak med toner av grapefrukt, gröna äpplen och lime.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2025-2032


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar