Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 30 april 2020

2012 Juillet-Lallement La Belle de Juillet Blanc de Noirs

(100 % pinot noir))

7 december 2019 (kontoret)



Jag har druckit 96:an av deras Special Club många gånger, men fram till nu är den champagnen min enda erfarenhet av den här Verzy-baserade odlaren. La Belle de Juillet är producentens prestigelinje som består av tre olika årgångschampagner; en blanc de blancs, en rosé och så denna blanc de noirs. Den görs på pinot noir från fem olika vingårdslägen i Verzy och Sillery, även om etiketten antyder att det endast handlar om Sillery. Druvorna från de olika vingårdarna jäses separat på 300-liters ekfat och vinet får sex månaders fatlagring innan det buteljeras. Flaskan blev degorgerad i juni 2017 efter fyra års lagring på jästfällningen och dosagen uppgår till 4 g/l. Köpt på Systembolaget i november 2019

Det här är en mycket intressant champagne – ung men väldigt lovande! Den dricks i samband med en liten 2012-provning och utses till kvällens bästa vin.

Doft: Parfymerad och något fruktig doft med stalliga toner. Inslag av krut, apelsin, persika, gummi, cola och läder.

Smak: Ung, mycket torr och något syrlig smak av äpplen, plommon och mineral.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar