Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 april 2020

2012 Agrapart Minéral

(100 % chardonnay)

7 november 2019 (hemma)



Agraparts champagner förtjänar verkligen lång lagring i källaren, men jag har tidigare upplevt att både Minéral och systervinet Avizoise kan vara riktigt trevliga redan som unga, åtminstone om man ger dem tillräckligt med luft. Dessutom sägs ju 2012, rent generellt, vara en generös årgång… Så jag tyckte det kunde vara en bra idé att öppna en sådan här!

Minéral görs på chardonnay från gamla stockar i de båda närliggande vingårdarna Les Bionnes i Cramant och Le Champ Bouton i Avize. Dosagen uppgår till 5 g/l och den här flaskan blev degorgerad i maj 2018.

Den här är verkligen ung idag – men mycket lovande! Flaskan dricks över två dagar. Dag två upptäcker jag fler nyanser i doften samtidigt som smaken öppnar upp sig en aning.

Doft: Brödig och komplex. Efter hand med lätt brända toner. Inslag av päron, Granny Smith, brioche, grädde, krita, jäst, kex, lakrits och marsipan.

Smak: Frisk och mycket torr; dessutom klart oförlöst och relativt lätt till en början. Den öppnar upp sig en del efter lång kontakt med luft, men känns fortfarande väldigt ung – även dag två. Gröna äpplen, päron, citron och krita. Hög syra.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2025-2032



Finn två fel! Intressant nog har buteljeringsår och degorgeringsdatum blivit fel på baksidesetiketten – dessa indikerar snarare att det skulle handla om årgång 2011. Men årgången är 2012 och korrekt information är maj 2013 respektive maj 2018. För säkerhets skull kontrollerar jag dessa uppgifter med Pascal Agrapart.

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar