Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 13 april 2020

2008 Cuvée Sir Winston Churchill

(pinot noir, chardonnay)

31 oktober 2019 (hemma)



Även om den inte har samma otroliga högstanivå som exempelvis Krug eller Cristal är Pol Rogers prestigecuvée alltid en underbar champagne. Det här är den sjuttonde årgången sedan inledande 1975, som endast släpptes på magnum. Jag har druckit samtliga sedan 1993, men dessvärre ingen äldre än så. Givet årgångens generella kvaliteter har 2008:an potential att utvecklas till en av de bästa.

Druvblandningen består av pinot noir och chardonnay, men den exakta blandningen är av någon anledning hemlig. Den är dock klart pinotdominerad och gissningsvis är fördelningen ungefär tre fjärdedelar pinot noir och en fjärdedel chardonnay. Dosagen i den här årgången uppgår till 7 g/l.

Den har en riktigt härlig doft, men det här är fortfarande en väldigt ung champagne. Icke desto mindre mycket, mycket bra redan nu!

Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i januari 2019. Aktuell årgång idag är 2009. Även om priset höjts rejält det senaste året är det här fortfarande en champagne som är förhållandevis lågt prissatt i Sverige jämfört med andra marknader.

Doft: Komplex, fruktig, brödig, något blommig, aningen kryddig och lätt oxiderad doft med viss sälta. Inslag av jäst, badboll, äpplen, päron, gräddkola, anis och citron.

Smak: Ung, mycket frisk, fruktig och torr smak med fin koncentration. Gula äpplen, citron och aprikos.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2026-2040

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar