Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 mars 2020

Emmanuel Brochet Le Mont Benoit (2014-bas)

(37 % pinot meunier, 33 % pinot noir, 30 % chardonnay)

13 oktober 2019 (på kontoret)



Emmanuel Brochet övertygar med sina eleganta och kompromisslösa champagner! Familjens innehav på 2,5 hektar i vingården Mont Benoit, i den lilla byn Villers-aux-Nœuds sydväst om Reims, förser honom med druvor. Den totala produktionen uppgår till mindre än 12 000 flaskor per år och det här är småskalig champagneframställning i ordets mest korrekta bemärkelse! Emmanuel gör det mesta av jobbet själv, såväl i vingården som i källaren. Vid sidan om de båda druvrena årgångsvinerna Les Hauts Chardonnays och Les Hauts Meuniers gör han den årgångslösa Le Mont Benoit, som står för ungefär 80 % av produktionen.

Champagnen är spontanjäst och får elva månaders lagring på bourgognefat innan den buteljeras. Den här utgåvan bygger till 80 % på 2014 års skörd med tillägg av reservvin från 2013. Dosage på 4 g/l.

Just den här flaskan är möjligen den minst imponerande av de jag hunnit prova av Brochets alster, men den stärker ändå bilden av att det här är en mycket bra ingångschampagne! Jag serverar den som aperitif inför en liten provning (BYOB).

Doft: Blommig, kryddig, komplex och något utvecklad. Inslag av päron, lite vanilj, citron samt blåbär och andra skogsbär.

Smak: Frisk, torr och något fruktig. Relativt lätt. Gula och röda äpplen, päron, citron och lite apelsinmarmelad.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2023-2028

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar