Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 13 mars 2020

2012 Deutz Hommage à William Deutz Meurtet

(100 % pinot noir)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Tillsammans med huvudrätten vid middagen efter den stora Deutzprovningen serveras en intressant trio champagner: de hittills släppta utgåvorna i Hommage à William Deutz-serien. Dessa champagner är gjorda som en hyllning till husets grundare och på druvor från vingårdarna Meurtet och La Côte Glacière i Aÿ. Båda ägs av Deutz och är belägna precis bakom huset.

Först ut är Meurtet, som alltså är gjord på pinot noir från den 2,42 hektar stora vingården med samma namn. Den är så klart ung, men redan otroligt bra!

Doft: Fruktig, blommig och kryddig doft med inslag av Fruktsoda, päron och citrus.

Smak: Fruktig och frisk smak av päron, citron och vit persika.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2025-2032


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar