Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 18 mars 2020

2002 Comte Audoin de Dampierre Grand Vintage

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

10 oktober 2019 (hemma)



Comte Audoin de Dampierre Grand Vintage 2002. Jag har ruvat på den här ett tag, försökt invänta en så perfekt utvecklingsfas som möjligt – väl medveten om att den sega årgången 2002 kräver sin tid. Så poppas flaskan till slut och den visar sig ha en fånigt liten kork – hur vågar man det!? Möjligen hade inte vinmakaren samma långsiktighet som jag och min känsla är helt klart att det här hade varit en piggare champagne idag om det inte vore för den underdimensionerade korken!

Jag drack den här champagnen redan 2013 och med tanke på hur jag upplevde den då, har den inte riktigt haft den utvecklingskurva jag trodde och hoppades på. Det är förvisso en mycket bra champagne, men den känns obalanserad samtidigt som den visar upp vissa trötthetstecken – inte den bästa kombinationen! Trötthetstecknen skyller jag helt och hållet på den usla korken. En flaska med perfekt förslutning hade sannolikt mått bra av något års ytterligare lagring, medan den här flaskan förmodligen presterade bättre för ett par år sedan… Doften är dock fortfarande fantastisk! Jag sparar halva flaskan till dagen efter och då känns den mer balanserad.

Jag köpte flaskan i juni 2014, via Systembolagets beställningssortiment. Sedan dess har producenten hunnit byta namn till Comtes de Dampierre. Aktuell årgång av den här champagnen är 2012 idag, men får man tror SB:s hemsida är det 2004 som finns tillgänglig i beställningssortimentet.

Doft: Mogen och komplex doft med inslag av bröd, krut, bokna äpplen, mandlar, honung, läder, aprikos, hasselnötter och gräddkola.

Smak: Mogen, komplex, frisk och relativt lätt smak med tydliga sherrytoner. Något bitter till en början. Äpplen, grapefrukt, marsipan, honung, mandlar, russin och kex. Mycket hög syra – känns obalanserad. Mycket lång och torr eftersmak. Dagen efter är den mer balanserad, men har samtidigt en lägre intensitet.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2018-2024

Tidigare intryck av denna champagne: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar