Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 1 mars 2020

1985 Cuvée William Deutz Vinothèque

(62 % pinot noir, 30 % chardonnay, 8 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den har passerat sina bästa dagar, men den här 85:an är fortfarande mycket, mycket bra! Doften är härligt komplex och smaken bjuder på en fin balans mellan mogen frukt och angenäm syra.

Doft: Mogen, komplex och fruktig. Inslag av bokna äpplen, persika, aprikos, apelsin, russin, fransk nougat, klister och kex.

Smak: Mogen och fruktig. Syrlig apelsin, tropisk frukt och kanderade äpplen. Oändligt lång eftersmak!

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2005-2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar